Elsker alle afskygninger af kål. Hvidkål, grønkål, savoykål, rødkål – jeg kunne blive ved. Der er så mange fordele ved kål og man kan lave utallige retter eller tilbehør af kålen. Først og fremmest er kål virkelig sundt. Kål indeholder store mængder K-vitamin, A-vitamin og C-vitamin. Hvis du er gravid er kål en god kilde til at få folinsyre, idet den også indeholder dette. En lille bonus er mæthedsfølelsen efter et måltid med kål pga. af det høje antal fibre, herudover er kål, som så mange andre grøntsager medvirkende til forebyggelsen af hjerte-kar-sygdomme.

Men så er der lige det med opskrifterne. Hvad skal man lave med kål? Da jeg var lille kunne jeg ikke udstå kål i nogen som helst form, på trods af, at det blev serveret ganske ofte. Er sikkert ikke den eneste der har siddet og stirret ned i en skål med grønlangkål eller stuvet hvidkål til jul. Men traumet har fortaget sig, heldigvis. I dag spiser jeg/vi kål som salat, i smoothies og juicer, grøntsagsbøffer, supper osv. Bliver selvfølgelig delt på bloggen løbende :)

Men i dag vil jeg hellere dele en lækker, cremet pesto - for det kan man også bruge kål til.

Du skal bruge:

Ca. 5-6 kålblade
En stor håndfuld spinat
2 tsk. dijonsennep (evt. mere, hvis du godt kan lide det lidt stærkt)
3-4 tsk. drænet yoghurt (du kan også bruge cremefraiche eller lignende)
1 fed hvidløg
Lidt olivenolie
Salt

Kålpesto1


Kålpesto2

How to:

Kør det hele i en blender eller minihakker, smag til løbende. Min blev med en stærk eftersmag fra dijonsenneppen, hvilket smagte skønt til de Quorn-filetter vi fik dertil. Hvis du er til hytteost, kan du blende lidt af det i også, så bliver den ekstra cremet og luftig.

Kålpesto3