Vi får ofte spørgsmålet ”er det ikke besværligt at være vegetar ” og ”hvordan får du så proteiner”?

Spørgsmålet, om det er besværligt at være vegetar er relativt, for hvad der synes besværligt for nogen, er måske mindre besværligt for andre. For mit eget vedkommende svarer jeg straks nej, det er ikke besværligt. Men at være sund vegetar kan kræve en kreativ tankegang og planlægning. Men det samme gælder da for en ikke-vegetar, ikke sandt?

Som vegetar har man ret let ved at efterkomme kostanbefalingerne om at spise 600 g frugt og grønt om dagen, og hermed få godt med fibre og C-vitamin. Derudover spiser vi varieret, så vi får vores Omega 3-6-9 fedtsyrer, vitaminer og mineraler. Herudover får vi masser af det, man i daglig tale kalder sekundære plantestoffer. Sekundære plantestoffer er noget planterne danner som beskyttelse mod fx UV-stråler, bakterieangreb osv., og for os betyder det, at indtagelsen af disse planter mindsker risikoen for kræft- og hjertesygdomme.  Jeg vil beskrive de sekundære plantestoffer i et indlæg for sig selv – det fortjener de.

Men tilbage til spørgsmålet, om det er besværligt. Som jeg ovenfor beskriver, så er det ikke besværligt for mig/os. Behovet for proteiner kan man, og lad mig understrege, uden problemer, få dækket ved at spise bælgfrugter (bønner, kikærter, linser, ærter), nødder, æg og/eller mejeriprodukter.  Og hertil kan man tilsætte sine grøntsager, frugt og evt. brød.

Ved at leve på denne måde må du ind imellem planlægge, hvad du skal spise i løbet i ugen. For bælgfrugter skal ofte ligge i blød i 10-12 timer og herefter koges efter anbefalingen på posen. For at jeg ikke skal gå og huske, at få sat fx bønner i blød i løbet af ugen, gør jeg det hele om mandagen. I mandags satte jeg derfor en god del kikærter og hvide bønner i blød og planlagde ugens mad herfra. I løbet af ugen tager man det man skal bruge, og kikærterne blev bl.a. brugt til hummus, falafler, spist som de var med lidt olie og krydderi. Mixede også bønner og kikærter og fik en lækker bønne-/kikærtebøf (som i øvrigt egner sig godt til grillen). Vi spiste også tortillas med linser, salat og guacamole, Quorn med spinat osv., mad som ikke behøvede mere forberedelse end indkøb og tilberedning.

Og så vil nogen nok spørge ind til kulhydraterne, og det vil jeg hurtigt komme til livs. Man skelner mellem simple kulhydrater (monosakkarider og disakkarider) og komplekse kulhydrater (polysakkarider). De simple kulhydrater kalder vi også ”de hurtige kulhydrater” og er sukker, mælkesukker, frugtsukker, hvedemel, hvid pasta, hvide ris osv., hvor de komplekse kulhydrater, ”de langsomme kulhydrater”, er grøntsager, nogen slags frugt, bælgfrugter, korn, kartofler, ris og pasta.

De hurtige (simple) kulhydrater er det der får blodsukkeret til at stige hurtigt, for derefter at falde og du vil igen opleve sult. (Det kan fx være indtagelse af en hvid bolle med marmelade). Herimod vil de langsomme kulhydrater (komplekse) stabilisere blodsukkeret, og du vil ikke føle sult lige så hurtigt. Træner man, bør man primært indtage de komplekse kulhydrater.

Så... Nej det er ikke er besværligt, og vi kommer ikke i proteinunderskud. Kom gerne med kommentarer til, hvordan du forbereder din sunde, kødfrie uge/dag? 

Bønner, kikærter og dej til brød