Hvis du ikke allerede kender Chiafrøet, er det kun på tide at komme til det. 

Chiafrø er små frø der størrelsesmæssigt minder om sesamfrø. Trods størrelsen, er frøet næringsrigt, med hele 38% g protein pr 100 g., omega 3, 6 og 9-fedtsyrer, fibre og naturligt forekommende fedt.
Indtil for nyligt var frøet ikke godkendt i Danmark, selvom det i årtusinder har været dyrket og brugt i Syd- og Mellemamerika.

Hvad kan man bruge frøene til?

Det er kun fantasien der sætter grænser i forhold til, hvad du kan bruge chiafrøene til. Vi blander dem ofte i smoothies, drysser på morgengrøden eller quinoaen, og vi har sågar lavet en sukkerfri syltetøj ved hjælp af chiafrø. Når chiafrøet kommer i kontakt med vand sker der nemlig en kemisk proces, der viser sig ved, at chiafrøet danner en gelehinde rundt om sig - perfekt til gele-effekten i syltetøj.

Smid gerne en kommentar, og fortæl os hvad du bruger chiafrø til.

Næringsindhold pr. 100g.

kcal. 524
Protein: 21,2 g
Kulhydrat: 37,5 g
 - heraf kostfiber 33,7 g (uopløselige fiber 29,7 og opløselige fiber 4 g)
Fedt: 31,4 g
 - heraf omega 3 - 20,36 g
 - heraf omega 6 - 5,9 g

Chiafroe